شنبه 27 آبان 1396
EN

اخبار

سخن از طرح و نقشه فرش در نشستى تخصصی

سخن از طرح و نقشه فرش در نشستى تخصصی
نشست علمى- تخصصى با موضوع "طرح و نقشه فرش دستباف؛ چالش سلیقه یابی و بازارگرایی" با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران در محل موزه فرش ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکزملی فرش ایران؛ در این نشست علمی- تخصصی آقایان کریم میرزایی (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)، علی خلیقی (مدرس دانشگاه، طراح و تولیدکننده فرش دستباف )، علی اصغر خوش گفتار مقدم (رییس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم)  و خانم سارا میرنظامی ( طراح و نقاش فرش) گفت و گویی چالشی درباره «طرح و نقشه فرش دستباف؛ چالش سلیقه یابی و بازارگرایی» داشتند.
در ابتدای این نشست کریم میرزایی گفت: سه مولفه برای طراحان مطرح است؛ مولفه اول عملکرد و کاربرد طرح است كه در این بخش بیشتر بحث بازار و سلیقه مطرح می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز دومین مولفه در طراحی را زیبایی شناسی عنوان کرد و افزود: زیبایی شناسی در فرش مقوله مهم و با اهمیت و شرط اساسی در این هنر- صنعت است.
میرزایی سومین مولفه را در طراحی معناشناختی دانست و تصریح کرد: طرح های به کار رفته در فرش مانند؛ طرح ماهی درهم، هندسی، خوشنویی و...هرکدام معنای ویژه دارند.
وی افزود: این سه مولفه در فرش وجود دارد پس باید بدانیم بین این مولفه ها چگونه تعادل ایجاد کنیم تا به اهداف مورد نظر برسیم.
میرزایی تاکید کرد: باید در حوزه طراحی در فرش دستباف طوری عمل کنیم که هم بازار را داشته باشیم هم زیباییها و معناهای نهفته در آن را حفظ کنیم.
در ادامه نشست علمی - تخصصی علی خلیقی در مبحثی به تشریح واژه سنت و اصالت پرداخت و ضمن ارایه تعریف هایی از آنها به ویژگی ها و تفاوت های آنها اشاره کرد. 
اين طراح و تولیدکننده فرش دستباف در ادامه بر این امر تاکید کرد باید نگاه ها را تغییر داد و از ایده های جدید استقبال کرده و به سمت بازارهای هدف سوق داد.
خليقى تاکید کرد: باید طرح های خلاقانه را قدر دانست و به سلیقه بازار احترام گذاشت.
در این نشست علی اصغر خوش گفتار مقدم نیز گفت: در طراحی و نقش فرش علاوه بر اینکه طرح ها متفاوت شده اند انقلابی به نام انقلاب رنگ رخ داده است و این را در فرش قم بیشتر از سایر فرش های مناطق کشور می توان دید.
رییس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم رنگ را مکمل زیبایی شناسی عنوان کرد و گفت در طراحی فرش استفاده از رنگ اجتناب ناپذیر شده و این امر در فرش قم به وضوح دیده می شود.
وى بابیان اینکه در فرش قم اصالت در مرحله اول است تصریح کرد: اصالت در کنار نوآوری قرار دارد بطوری که سیرتکامل در طراحی بر روی اصالت اعمال می شود.
در ادامه نشست – علمی تخصصی سارا میرنظامی بابیان اینکه طراحی در هر رشته ای زیربنا و مبنای آن است گفت: در قالی ایرانی یک سوی طراحی کاملا هنری با حفظ اصالت های فرش است که براساس آن شیخ صفى ها و عمو اوغلی ها حفظ می شوند و ادامه می یابند و در سوی دوم آن حفظ بازار معاصر است که نیازمند تغییرات و نوآوری در طرح هاست.
طراح و نقاش فرش افزود: حفظ اصالت هنرمندان مهم است که این امر باید از طریق آموزش به نسل های بعدی انتقال یابد ولی در حین آموزش و یادگیری اصالت ها نمی توان به بازار بی تفاوت بود چرا که در سوی دیگر بازار سلیقه امروز را می طلبد و اصالت امروز را در خود جای می دهد.
وی افزود: اگر الان سنت و اصالتی داریم اینها را اساتید ایجاد کرده اند و به مرور زمان برای ما سنت شده است و نسل جدید هم همین کار را می کند و به مرور زمان این سنت جدید را ایجاد می کنند.
شایان ذکر است در این نشست حضار با بیان دیدگاهها و نظرات خود برخی دیدگاه های مطرح شده از سوی اعضای پنل را به چالش کشیدند.
گفتنی است ششمین نشست علمی – تخصصی با موضوع «نگاهی به قالی شاهسون» روز دوشنبه 23 اسفندماه 1395 ساعت 15 تا 17 در موزه فرش ایران برگزار می شود.
خبرنگار آزمایشی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.