مرکز ملی فرش ایران
بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري به شماره 5169/1901 مورخ 20/1/1382 همه امور مربوط به سياستگذاري، برنامهريزي، نظارت، هدايت و حمايت صنعت فرش دستباف، امور تحقيقاتي و پژوهشي مربوط به آن و تهيه ضوابط و الزامات فني توليد و صادرات و اقدامات حمايتي مربوط به آن از كليه دستگاههاي دولتي جدا و در حوزه مركزي وزارت بازرگاني با عنوان «مركز ملي فرش ايران» تجميع شد.
اهداف
حفظ و اعتلاي مقام و جايگاه والاي فرش دستباف ايران به عنوان يك ميراث گرانقدر فرهنگي و هنري در سطح ملي و بين المللي از طريق نظارت، هدايت و حمايت، تشكلهاي مختلف مردمي، هنرمندان، بافندگان، صادركنندگان و همه دست اندركاران در عرصه اين صنعت و هنر ملي، حمايت از توسعه صادرات اين محصول در سطح جهان و تلاش در جهت حفظ موقعيت اقتصادي و معرفي موثر اين محصول با ارزش.
وظايف
-
برنامهريزي، سياستگذاري، هدايت، حمايت و نظارت به منظور:
- الف ـ ساماندهي امور مربوط به تامين مواداوليه مرغوب توليد و تجارت فرش دستباف.
- ب ـ رقابت پذيري، ايجاد تقاضاي جديد و ترويج فرهنگ سفارش پذيري براي فرش دستباف در بازارهاي جهاني با حفظ اصالتهاي آن و پيشنهاد قوانين و مقررات تشويقي در اين حوزه.
- ج ـ حفظ، احيا و ارتقاي جنبههاي هنري و فرهنگي فرش دستباف.
- انجام مطالعات و پژوهشهاي مرتبط با هنرـ صنعت فرش دستباف به منظور شناسايي مشكلات موجود و ارايه راه حلهاي مناسب در زمينههاي مناسب در حوزههاي مواداوليه، توليد و تجارت با بهره گيري از ظرفيتهاي موجود.
- سياستگذاري، بسترسازي و نظارت براجراي برنامههاي آموزشي فرش دستباف از طريق بهرهمندي از مراكز آموزشي موجود و حمايت از تبديل ظرفيتهاي بالقوه به بالفعل.
- شناخت نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهديدها درباره مسايل فني، هنري، اجرايي اقتصادي، اجتماعي و مديريتي هنر ـ صنعت فرش دستباف ايران با تكيه بر رويكرد علمي و پژوهشي و اصالتهاي تاريخي و فرهنگي آن.
- بسترسازي و فراهم كردن زمينههاي لازم جهت ايجاد، توسعه و تقويت تشكلهاي صنفي و مدني در سطوح منطقهاي و ملي.
- تهيه و تدوين و پيشنهاد لوايح، مقررات و دستورالعملهاي اجرايي مورد نياز به منظر و بهبود و اصلاح وضعيت هنر ـ صنعت فرش دستباف.
- حمايت از بافندگان، توليدكنندگان، بازرگانان و نيروهاي خلاق و نوآور در هنر ـ صنعت فرش دستباف.
- توسعه همه جانبه اطلاع رساني تخصصي و كاربردي از طريق تهيه، تدوين و انتشار كتب، مقالات نشريات و بانكهاي اطلاعاتي با استفاده از فناوري اطلاعات.
- برگزاري و يا مشاركت در نمايشگاهها، مجامع ، جشنوارهها و همايشهاي علمي در داخل و خارج كشور و فراهم كردن زمينههاي لازم براي فعاليت بخش خصوصي در اين عرصه.
- انجام فعاليتهاي تبليغاتي به منظور شناساندن ابعاد مختلف فرش دستباف با استفاده از رسانههاي مختلف و بسترسازي به منظور فعال شدن بخشهاي خصوصي.
- برنامهريزي و سياستگذاري به منظور بازاريابي و توسعه بازارهاي موجود در سطح بازارهاي داخلي و خارجي براي فرش دستباف.